Veel mensen doen het onderhoud van de boot zelf. Vaak weten ze niet de juiste toepassingen van alle verfproducten. De buurman zal je graag vertellen hoe het in z’n werk gaat en dat is natuurlijk prima en deze schilders praat is ook vaak heel gezellig. Maar hoe ga je op de juiste manier om met 2 componenten verf?

Op internet is van ieder verfproduct een instructie blad in pdf-formaat te vinden. Daarin staan de droogtijden en de overschilderbaarheid vermeld. Kijk daarin als u vragen heeft of voordat u begint met de werkzaamheden.

Wist je dat de meeste mensen zelf ook best aardig kunnen schilderen? Het verschil zit hem vaak in de voorbewerking van het oppervlak.

Verfsystemen

Een traditioneel verfsysteem wordt meestal ademend aangebracht. Een modern scheepsverfsysteem is altijd dampdicht, dit betekent dat het systeem een barrière vormt voor zuurstof en vocht. Het beschermd staal tegen roesten en elektrolyse als het wordt aangebracht in combinatie met opoffering anodes. Zo houd je corrosie onder controle.

De basis van het verfsysteem bestaat uit epoxyprimer. Dat is dampdicht na 4 lagen (200 mu). De afwerking van het verfsysteem gebeurd meestal met (ademende) polyurethaan. Dit beschermt de primer tegen uv-licht en geeft je verfsysteem een mooie glans.

Staal, hout, plamuur, polyester of oude verflagen kunnen allemaal geconserveerd worden met epoxy. Het afsluiten van poreuze ondergronden geeft meestal een duurzaam resultaat met de hoogste glans. Zorg er wel altijd voor dat de voorgeschreven laagdiktes gehaald worden. Een te dun aangebrachte sluit laag kan blaasjes veroorzaken.

Heeft u vragen over uw project, of wilt u het schilderwerk liever uitbesteden? Neem dan contact met mij op.

Sharq Traveller

Voor vragen over verfsystemen kunt u ook kijken op: www.international-Yachtpaints.com